מהם צלקות אקנה? למה הן נוצרות , איך מונעים את הופעתן ומה החידושים בתחום

צלקות אקנה נקראות בשפת העם “פצעי בגרות”. הצלקות הן למעשה דלקת של בלוטות החלב בעור והיא נקראת “אקנה וולגריס”
למרות הסברה שהדלקת מופיעה רק בגיל ההתבגרות אפשר לראות גם גברים ונשים שיש להם את התופעה גם בגילאים מבוגרים יותר.

מי שסובלים מהבעיה לא מטפלים בה במקרים באים בהנחה שהאקנה עוברת עם הזמן. זו טעות נפוצה כי אקנה בלי טיפול יכולה להשאר לאורך הרבה שנים גם במבוגרים.
אחוז גדול מהסובלים מאקנה יסבלו מצלקות לכל החיים בגב ובפנים . לרוב יהיו צלקות אקנה קטנות ולמיעוט יהיו צלקות גדולות.

לפי מחקרים חדשניים יש גורמים סביבתיים שמשפיעים על הופעת צלקות אקנה ואחד מהם הוא תזונה עשירה בסוכרים (מאכלים עם אינדקס גליקמי גבוה) כמו חלבון מי גבינה שבשימוש ספורטאים, צריכה מרובה של שוקולד וממתקים וצריכת חלב. דיאטה מתאימה של מאכלים בעלי אינדקס גליקמי נמוך יכולה לעזור בהפתחת התופעה.

מרכיבי סביבה אחרים כמו העדר הגיינה או חשיפה לשמש לא נמצאו כמשפיעים על המחלה אבל עם זאת נמצאו למחלה גם מרכיבים גנטיים.
יש כאלה שמנסים לטפל בבעיה על ידי סחיטת הפצעים. הדבר לא מועיל ואפילו מחמיר את התופעה כי אז בלוטות החלב מתפשטות בעור והסיכוי לאקנה הוא גדול יותר.
חשיפה לשמש יכולה להפחית את התופעה לזמן קצר. חשיפה רבה לשמש עלולה לגרום לנזקים אחרים בעור ולכן ניסיון לטפל באקנה בעזרת חשיפה לשמש לא מומלץ.
כשיש אקנה בעור לא כדאי לנסות ו”לייבש” אותו עם סבון חזק הרבה פעמים ביום. רחצה מרובה של הפנים מגרה את העור עוד יותר ולא מועילה לאקנה.

לעיתים מנסים לטפל בנקודות השחורות של האקנה (נקראות קומודונים בשפה המקצועית) על ידי הרחקה שלהם בעזרת קוסמטיקאית רפואית. הטיפול מחזיק לזמן קצר והוא לא טוב כמו טיפול באנטיביוטיקה או משחות.
פעילות גופנית וקיום יחסי מין טובים לבריאות ולנפש אבל לצמצום האקנה הן לא עוזרות.

למה למעשה נוצרת אקנה בפנים ובגוף?

האקנה נוצרת בגלל השפעות הורמונליות על בלוטות החלב וגם השפעות גנטיות. ההשפעות האלה יוצרות דלקת (Inflammation ) שככל העוצמה שלה גדולה יותר כך יותר נסבול מהאקנה.
במחקרים שבוצעו לא נמצא קשר בין כמות החיידקים בעור וגודל\כמות הפצעים בעור.
הגורמים לדלקת גורמים הם אותם גורמים שיוצרים מחלות אחרות בגוף כמו בעיות לב ומחלות פרקים.
כשיש תופעה של אקנה כדאי ללכת לרופא אסתטי. הרופא יבדוק את המטופל, יראה עד כמה הבעיה חמורה, יבדוק מחלות רקע, יבדוק נטילת תרופות בעבר ובהווה ואם היו ניסיונות בעבר לטפל באקנה.

אם היו כבר ניסיונות לטיפולים בעבר הרופא יברר איזה טיפולים בוצעו ומה מידת ההצלחה שלהם. אם הטיפולים לא הצליחו הרופא ינסה להבין עד כמה המטופל שיתף פעולה, האם המטופל פעל בצורה נכונה לפי ההוראות והאם הטיפול היה ארוך מספיק כדי שיצליח. לפעמים הטיפול מופסק עקב תופעות לוואי וגם את זה לוקחים בחשבון.

אחרי הבדיקה הרופא ימליץ על טיפול מתאים או כמה סוגים של טיפולים למטופל. המטופל יראה איזה אפשרויות יש לו ומה היתרונות והחסרונות של כל אפשרות בהיבטים של זמן הטיפול, תופעות לוואי, הקושי בטיפול וציפייה לסוף. תיאום ציפיות חשוב מאוד בין הרופא למטופל כי לכל טיפול הגוף מגיב אחרת וגם יש הבדל בתגובה בין אדם לאדם. ניתן להגיע לתוצאות טובה על ידי שיתוף פעולה מלא עם הרופא והדרכה נכונה של המטופל. כשמטפלים באקנה קודם כל מפסיקים את הדלקת הפעילה ואחרי זה מטפלים בצלקות ובשיפור המראה של העור.

יש כמה צעדים שניתן לנקוט בהם להפחתת התופעה ולהעלמה שלה. הצעדים תלוים בחומרת הבעיה. הצעד הראשון הוא שינוי בתזונה. מבררים מה המטופל אוכל ומשנים את התזונה כך שלא יהיו בה מרכיבים שעוזרים לאקנה להתפתח. במידת הצורך מוסיפים תוספי מזון שמפחיתים את הדלקת. אם הצעד הראשון לא עזר בצורה מספיקה מוסיפים עוד טיפול עם קרמים וג’לים רפואיים וקוסמטיים שצריכים להפחית את הבעיה.

אם כל זה לא עזר יש לפנות לרופא אסתטי שמומחה בטיפול באקנה. הרופא ימליץ על טיפול פוטותרפיה שהוא טיפול בקרני אור בעזרת לייזר או טיפול תרופתי.

מהלך הטיפול בצלקות אקנה אצל הרופא האסתטי

הטיפול באקנה אצל הרופא כולל 2 שלבים עיקריים:

1. טיפול במחלה הפעילה וחיסול שלה

2. שיפור העור וסילוק שרידי הצלקות להשגת מראה עור חלק. בסוף הטיפול למטופל יהיו הוראות לגבי תחזוקת העור כדי שהבעיה לא תחזור שנית. במקרים הרבים המטופלים לא מקפידים על תחזוקת העור בסוף הטיפול ואז יש סיכון לחזרת הבעיה. שלב ראשון של טיפול באקנה

בשלב הראשון הרופא יבדוק את המטופל ויעריך את חומרת הבעיה ואת הטיפול שיכול להיות אפקטיבי לפתרון שלה ויתן את אחד מהטיפולים הבאים שהם יכולים להיות טיפול סיסטמי (מתן תרופות בבליעה), טיפול טופיקלי (מתן תרופות על העור בעזרת מריחה) או טיפול פיזיקלי (טיפול בלייזר).

הטיפול יותאם לחולה ולחומרת הבעיה.

לרופא יש מגוון אפשרויות:

1.מריחה של תכשירים על העור:
  • עבור אקנה לא דלקתית ניתן תכשירים שמכילים adapalene, tretinoin, isotretinoin הנקראים רטינואידים עוריים
  • עבור אקנה עם נגעים דלקתיים ניתן למרוח תכשיר אנטיביוטי כמואריתרומיצין או קלינדמיצין
  • אפשר לשקול שימוש ב אנטיביוטיקה ממשפחת הסולפונאמידים בעלת תכונות נוגדות-חיידקים ודלקות מסוג Dapsone (דפסון) במריחה עורית. זהו תכשיר חדש יחסית שניתן למרוח על העור.
  • ניתן לשים תכשירים המכילים benzoyl peroxide (בנזואיל פרוקסיד)
  • אפשר לבצע טיפול משולב ב2 תכשירים שונים עם קומבינציה בינהם. בטיפול קומבינציה מסוג זה יש השפעה מקבילה של כמה תהליכים ולכן הריפוי מהיר יותר וביעילות גבוהה יותר.
2.אנטיביוטיקה לבליעה דרך הפה.

במקרה שהתכשירים למריחה וכל הטיפולים הקודמים לא עוזרים נותנים אנטיביוטיקה לזמן ארוך במינון נמוך כשיש פצעי אקנה באזורים גדולים בגוף כמו בחזה, בגב ובכתפיים. לאנטיביוטיקה השפעה אנטי מיקרוביאלית וגם השפעה אנטי דלקתית.

לצורך טיפול באקנה משתמשים בכמה משפחות של תרופות אנטיביוטיות:

• הסולפונמידים (רספרים).
  • הטטראציקלינים (מינוציקלין או דוקסיציקלין)
  • המאקרולידים (אריתרומיצין, קלריתרומיצין)
3.אפשרות נוספת של טיפול באקנה היא טיפול ב רואקוטן (Isotretinoin)

שהוא באיזוטרטינואין סיסטמי לטיפול במקרה של אקנה קשה ומשתמשים בו במקרה שבו נכשלו כל הטיפולים האחרים.לתרופה זו יש תופעות לוואי ולכן חובה לבצע מעקב אחרי המטופל על ידי ביצוע בדיקות דם בזמן הטיפולים. אורך הטיפול יכול לנוע בין 6 ל8 חודשים וחלק מהמטופלים יצטרכו לבצע עוד מחזור טיפול עד לפתרון הבעיה.

4 טיפול בעזרת תרופות הורמנליות שמדכאות את הורמוני המין הגבריים (אפקט אנטי אנדרוגני).

האקנה מושפעת מאוד מהאנדרוגינים וטיפול בתרופות שמדכאות אותם הוכח כטיפול יעיל. טיפול זה מתאים גם לנשים שיש להן ייצור מוגבר של אנדרוגנים .תרופות אמדרוגנית שחוסמות קולטנים בתאי בלוטות החלב יכולות להיות משולבות עם גלולות אחרות להגברת יעילות הטיפול.

5.טיפולי לייזר (פוטודינאמי) אפשרי גם כן לאקנה וולגריס והוא שווה ערך לטיפול ברואקטון.

הטיפול יעיל ואפקטיבי והוא מבוסס על מריחת אמינו ליפוליק אסיד (amino lipoic acid) וגרימת תגובה פוטוכימית על ידי חשיפה לעור בעוצמות שונות. הטיפול נוגד דלקת מצמצם את מספר החיידקים על העור. וצריך לבצע מספר בודד של טיפולים בכל שבועיים כדי לראות תוצאה טובה. על המטופל להגן על עצמו באופן מוחלט מהשמש בזמן טיפול זה.

שלב שני של טיפול בצלקות אקנה

אחרי ההתגברות על האקנה בשלב הטיפול הראשון נשארות על העור צלקות. לרוב המטופלים ישארו צלקות קטנות מאוד אבל לחלקם ישארו צלקות גדולות בצורה של מראה עור גלי או שקעים בעור. הצלקות יכולות להופיע בכל חלק בפנים.

יש כמה אפשרויות לטיפול בצלקות אקנה ולא מטופל יש להתאים את הפתרון בהתאם לבעיה.

פתרונות אפשריים להסרת צלקות אקנה:
  • בצלקות גדולות ועמוקות מבצעים כריתה של הצלקת בסכין ותפירה של הפצעים. בדרך זו מיישרים את הצלקת.
  • קילוף העור בעזרת פילינג כימי. בשיטה זאת מורחים תמיסה כימית על העור ועוצמת התמיסה היא בהתאם לעומק שצריך להגיע אליו בעור. ניתן להגיע עד השכבות העמוקות של הדרמיס. יש צורך בביצוע

מספר טיפולים עד להשגת תוצאה טובה. לפילינג הכימי יש תופעות לוואי של עור מתקלף לכמה שבועות ואפשרות של התפרצות הרפס.

• שיוף העור בעזרת לייזר. בצורה זאת מקלפים את העור לאט לאט עד העלמת הצלקת. בטיפול הזה זמן ההחלמה יכול להגיע ל10 ימים ועל המטופל להחלים בבית.
  • במקרה של צלקת עם עור גלי ניתן להחדיר מחט לעומק של 1.5 ס”מ בתנועה חוזרת כדי להפריד את הצלקת מהעור. תופעת לוואי של טיפול זה היא סימנים כחולים על העור שנעלמים אחרי 10 ימים והוא מצריך מספר סבבים של טיפול בכל 3 שבועות.
    ניתן לשלב טיפול זה עם טיפול לייזר להשגת תוצאה יעילה יותר.
  • טיפול נקודתי בעור בעזרת החדרה נקודתית לעור של TCA עם קיסם. ההחדרה של החומר גורמת ליצירת פצע בעור שמתחיל לייצר קולגן. הפצע מגליד תוך כמה שבועות תוך כדי שינוי צבע וניתן לשלב גם טיפול בלייזר מייד אחרי הטיפול הנקודתי לזירוז ההחלמה.
    טיפול זה (TCA CROSS) מתבצע 2-3 פעמים ואחרי יש שיפור של עד 80% בעומק הצלקת.
  • ניתן גם לעודד יצירת קולגן בעזרת טיפול בלייזר לא משייף. את הטיפול עושים בכל כמה ימים והוא גורם למראה שדומה לכוויות שמש. הטיפול גורם לחתכים מיקרוסקופיים בדרמיס והוא יעיל בשילוב עם טיפולים אחרים.

ד”ר ממלידר – טיפולים אסתטיים

טיפול באקנה