מהם צלקות אקנה? למה הן נוצרות, איך מונעים את הופעתן ומה החידושים בתחום

צלקות אקנה נקראות בשפת העם “פצעי בגרות”. הצלקות הן למעשה דלקת של בלוטות החלב בעור והיא נקראת “אקנה וולגריס”

למרות הסברה שהדלקת מופיעה רק בגיל ההתבגרות אפשר לראות גם גברים ונשים שיש להם את התופעה גם בגילאים מבוגרים יותר.

מי שסובלים מהבעיה לא מטפלים בה במקרים באים בהנחה שהאקנה עוברת עם הזמן. זו טעות נפוצה כי אקנה בלי טיפול יכולה להשאר לאורך הרבה שנים גם במבוגרים.

אחוז גדול מהסובלים מאקנה יסבלו מצלקות לכל החיים בגב ובפנים. לרוב יהיו צלקות אקנה קטנות ולמיעוט יהיו צלקות גדולות.

לפי מחקרים חדשניים יש גורמים סביבתיים שמשפיעים על הופעת צלקות אקנה ואחד מהם הוא תזונה עשירה בסוכרים (מאכלים עם אינדקס גליקמי גבוה) כמו חלבון מי גבינה שבשימוש ספורטאים, צריכה מרובה של שוקולד וממתקים וצריכת חלב. דיאטה מתאימה של מאכלים בעלי אינדקס גליקמי נמוך יכולה לעזור בהפתחת התופעה.

מרכיבי סביבה אחרים כמו העדר הגיינה או חשיפה לשמש לא נמצאו כמשפיעים על המחלה אבל עם זאת נמצאו למחלה גם מרכיבים גנטיים.

יש כאלה שמנסים לטפל בבעיה על ידי סחיטת הפצעים. הדבר לא מועיל ואפילו מחמיר את התופעה כי אז בלוטות החלב מתפשטות בעור והסיכוי לאקנה הוא גדול יותר.

חשיפה לשמש יכולה להפחית את התופעה לזמן קצר. חשיפה רבה לשמש עלולה לגרום לנזקים אחרים בעור ולכן ניסיון לטפל באקנה בעזרת חשיפה לשמש לא מומלץ.

כשיש אקנה בעור לא כדאי לנסות ו”לייבש” אותו עם סבון חזק הרבה פעמים ביום. רחצה מרובה של הפנים מגרה את העור עוד יותר ולא מועילה לאקנה.

לעיתים מנסים לטפל בנקודות השחורות של האקנה (נקראות קומודונים בשפה המקצועית) על ידי הרחקה שלהם בעזרת קוסמטיקאית רפואית. הטיפול מחזיק לזמן קצר והוא לא טוב כמו טיפול באנטיביוטיקה או משחות.

פעילות גופנית וקיום יחסי מין טובים לבריאות ולנפש אבל לצמצום האקנה הן לא עוזרות.

למה למעשה נוצרת אקנה בפנים ובגוף?

האקנה נוצרת בגלל השפעות הורמונליות על בלוטות החלב וגם השפעות גנטיות. ההשפעות האלה יוצרות דלקת (Inflammation ) שככל העוצמה שלה גדולה יותר כך יותר נסבול מהאקנה.

במחקרים שבוצעו לא נמצא קשר בין כמות החיידקים בעור וגודל\כמות הפצעים בעור.

הגורמים לדלקת גורמים הם אותם גורמים שיוצרים מחלות אחרות בגוף כמו בעיות לב ומחלות פרקים.

כשיש תופעה של אקנה כדאי ללכת לרופא המתמחה בטיפול בנושא.
הרופא יבדוק את המטופל, יראה עד כמה הבעיה חמורה, יבדוק מחלות רקע, יבדוק נטילת תרופות בעבר ובהווה ואם היו ניסיונות בעבר לטפל באקנה.

אם היו כבר ניסיונות לטיפולים בעבר הרופא יברר איזה טיפולים בוצעו ומה מידת ההצלחה שלהם. אם הטיפולים לא הצליחו הרופא ינסה להבין עד כמה המטופל שיתף פעולה, האם המטופל פעל בצורה נכונה לפי ההוראות והאם הטיפול היה ארוך מספיק כדי שיצליח. לפעמים הטיפול מופסק עקב תופעות לוואי וגם את זה לוקחים בחשבון.

אחרי הבדיקה הרופא ימליץ על טיפול מתאים או כמה סוגים של טיפולים למטופל. המטופל יראה איזה אפשרויות יש לו ומה היתרונות והחסרונות של כל אפשרות בהיבטים של זמן הטיפול, תופעות לוואי, הקושי בטיפול וציפייה לסוף.

תיאום ציפיות חשוב מאוד בין הרופא למטופל כי לכל טיפול הגוף מגיב אחרת וגם יש הבדל בתגובה בין אדם לאדם.

ניתן להגיע לתוצאות טובה על ידי שיתוף פעולה מלא עם הרופא והדרכה נכונה של המטופל.

כשמטפלים באקנה קודם כל מפסיקים את הדלקת הפעילה ואחרי זה מטפלים בצלקות ובשיפור המראה של העור.

הסרת נקודות חן מהפנים